راهکارهای ارتقای علمی در بهترین دبیرستان های ایران و جهان

تغییرات ساده توصیف شده در این متن را می توان در سیستم فعلی مدرسه ایجاد کرد. آنها هیچ هزینه ای ندارند و کل حجم کاری معلمان را افزایش نمی دهند، اما ثابت شده است که معنای تدریس را افزایش می دهند.

برای دانش آموزان، آنها انگیزه کاری، سخت کوشی، استقلال، توانایی مسئولیت پذیری را افزایش می دهند و در نتیجه مهارت های مطالعه، خودشناسی و معنی دار بودن تجربه یادگیری را بهبود می بخشند.

این تغییرات می تواند بلافاصله بدون هیچ گونه آموزش معلم خاص یا تغییرات اداری مدرسه اجرا شود. آنها برای تمام سطوح پایه و تمام سیستم های مدرسه مناسب هستند.

چرا ما نیاز به تغییر در فرهنگ تدریس فعلی داریم؟

سیستم مدرن مدرسه شامل مدل های عملیاتی است که منجر به کم رنگ شدن شعله درونی دانش آموزان می شود. حقایق:

 

« بیشتر سیستم‌های مدارس جهان در یک چیز مشترک هستند. این است که علاقه دانش آموزان به مدرسه و درس خواندن هر چه بیشتر در مدرسه حضور داشته باشند کاهش می یابد. وبلاگ پاسی سالبرگ

بر اساس مطالعات، انگیزه مطالعه و تعهد دانش آموزان کلاس هشتم فنلاند به مطالعه در ضعیف ترین نقطه کل گروه مقایسه قرار دارد.

در آموزش سنتی برنامه ریزی شده، 80 درصد دانش آموزان عملکرد ضعیفی دارند. بلوم

” در مدارس – انسانیت کنار گذاشته می شود، زیرا مدرسه بیش از حد یک “کارخانه نمرات و دوره” است. پایان نامه دکتری متی تانل

دیوانگی ارزشیابی مبتنی بر نگاه محدود به افراد است و اعمال افراد را منجمد می کند.، وبلاگ سرمایه روانشناسی

تغییر ضروری است، اما همچنین می‌تواند مدل‌های عملیاتی طبیعی‌تری را برای انسان‌ها معرفی کند. در سیستم آموزشی امروزی، زمان و انرژی زیادی صرف تلاش برای کنترل و مهار افراد با تخیلات و کنجکاوی متنوع می شود. دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند تا در قالب یکنواخت برنامه‌های از پیش تعیین‌شده را در برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده انجام دهند، که تخیل، خلاقیت و ابتکار فرد را منفعل کرده و اشتیاق را کاهش می‌دهد.

مقاله برترین دبیران فیزیک ایران را از اینجا بخوانید

اگر اجبار بیرونی را حذف کنیم، فضایی را برای انگیزه درونی باز می کنیم. اگر به کنجکاوی طبیعی فرد اعتماد کنیم و قیدهای دلسرد کننده را باز کنیم، فرد فعال می شود.

 

دوره ابتدایی: از سطوح پایه تا سطوح مهارت

با یک تغییر کوچک در سطح فکر، می‌توانیم مدل‌های عملیاتی خود را ساده‌سازی کنیم و در عین حال آنها را طبیعی‌تر کنیم. به عنوان مثال، در دوره ابتدایی، می‌توانیم از تفکر سطح کلاس به تفکر سطح شایستگی برویم.

 

به جای ریاضیات دوره ابتدایی که شامل محتوا و مهارت های ریاضی پایه اول، محتوا و مهارت های ریاضی پایه دوم و غیره باشد، می توانیم تفکر خود را تغییر دهیم تا دانش و مهارت های سطح مهارت 1، مهارت سطح 2 را داشته باشیم.دانش و مهارت و غیره. انتقال از یک سطح مهارت به سطح دیگر با ریتم سرودهای کریسمس و سرودهای تابستانی با دانش آموزان خیره شده به چوب سرعت روی تسمه نقاله یادگیری انجام نشد، بلکه با توجه به دانش و مهارت های واقعی هر دانش آموز و توانایی طبیعی جذب دانش آموزان می توانند در حوزه نفوذ اجتماعی گروه سنی خود به مطالعه ادامه دهند، حتی اگر اطلاعات شخصی آنها با نرخ های کمی متفاوت انباشته شود (همانطور که قبلاً به طور طبیعی در مورد موضوعات مهارتی و هنری وجود دارد).

 

مواد آموزشی برای تدریس بر اساس تفکر سطح شایستگی از قبل وجود داشته است، زیرا تمام مواد فعلی برای این کار مناسب هستند. کتاب های ریاضی دوره ابتدایی اغلب در «سطح سال» به دو قسمت (پاییز و بهار) تقسیم می شوند. تنها کاری که معلم باید انجام دهد این است که کلمه “پاییز” را خط بزند و “قسمت 1” را جایگزین آن کند. هنگامی که دانش آموز مطالب تعریف شده توسط کتاب درسی را با سرعت یادگیری طبیعی خود آموخت، معلم می تواند یک کتاب درسی کلاس اول به او بدهد که در آن کلمه “بهار” با کلمه “قسمت 2” جایگزین شده است. هنگامی که دانش آموز به سطح شایستگی 1 در ریاضیات (یا هر موضوع دیگری!) رسید، بدون در نظر گرفتن سن خود می توانست شروع به تمرین دانش و مهارت های سطح صلاحیت 2 کند.

 

به نظر من، این تغییر کوچک اما ملموس برای شکستن چرخه بدبختی در تدریس ریاضیات و حفظ معناداری و اشتیاق یادگیری در سطح کودک در سراسر مدرسه ضروری است. نمونه بارز آن دختر کلاس پنجمی است که به او اجازه و فرصت داده شد تا ریاضیات را با سرعت یادگیری طبیعی خودش یاد بگیرد. در پاییز کلاس پنجم، سطح مهارت 5 و 6 (یعنی محتوای کلاس پنجم و ششم) را به پایان رساند و در بهار کلاس پنجم، سطح مهارت های 7، 8 و 9 (یعنی تمام ریاضیات راهنمایی را به پایان رساند. ). در آزمون سراسری پایه نهم، او با کسب 54/60 امتیاز، رتبه 3 برتر مدرسه خود را کسب کرد (اطلاعات بیشتر در مورد پرونده  در اینجا). او مطمئناً در این زمینه منحصر به فرد نیست، اما ما در هر گروه سنی هزاران کودک داریم که از سواری رها می شوند یا یادگیری آنها به طور مداوم و سیستماتیک مانع می شود.

 

بعلاوه، اگر بخواهیم به سطحی از تفکر شایستگی در سراسر کشور روی بیاوریم و حتی تلاش نکنیم که همه در یک سنین از صلاحیت یکسانی برخوردار باشند (حداقل معلمان موسیقی و هنرهای تجسمی به این نیاز ندارند)، دانش آموزان نخواهند داشت. از تفاوت هایشان خجالت بکشند آیا نباید به کودکان آموزش داد که کاملاً طبیعی است که متفاوت باشند به جای تلاش برای شبیه سازی آنها از یکدیگر؟

 

معلمان ابتدایی و راهنمایی هستند که مدت هاست با الگوی آموزشی که از سطح شایستگی پیروی می کند تدریس می کنند. با توجه به تجربه آنها، این به خوبی با سیستم مدرسه ابتدایی فعلی ما مطابقت دارد. برای اطلاعات بیشتر، می توانید به عنوان مثال بخوانید. از این لینک ها:

 

تمام ریاضیات دبیرستانی با سرعت خودتان – تجربیات بعد از پنج ماه

تمام ریاضیات دبیرستانی با سرعت خودتان – تجربیات بعد از یک سال

الگویی از یادگیری فردی در دوره ابتدایی

یادگیری انفرادی در دبستان – راهنمای ترتیبات تدریس

دبیرستان: یک آزمایش آموزشی که هدف آن ایجاد انقلابی در فرهنگ آموزشی است

پس از گذشت سه سال از معرفی الگوی تدریس یادگیری فردی ، باید اظهار داشت که هنوز آنطور که پتانسیل آن در سطح دبیرستان وجود دارد، کارایی ندارد. به نظر می رسد دلیل اصلی عدم فعالیت، تناوبی بودن دروس و هفته های امتحانی باشد که شروع خوب مطالعاتی را در زمان نامناسبی برای اکثر دانش آموزان قطع می کند. علاوه بر این، نزدیک شدن به امتحان درس برای بسیاری باعث اضطراب و استرس بی مورد می شود که در یادگیری و تبدیل شدن به فردی متعادل با عزت نفس خوب اختلال ایجاد می کند.

 

در ابتدای ترم چهارم، ما یک آزمایش آموزشی را با دوره آغاز کردیم که به شدت مبتنی بر روش یادگیری تسلط و روش های ارزیابی است که از یادگیری و انسانیت حمایت می کند. دانش آموزان با استفاده از سری اسلایدهای زیر با تمرینات مطالعه در درس اول آشنا شدند و پس از آن بلافاصله دست به کار شدند. دانش‌آموزان روش‌های جدید را به خوبی پذیرفتند و به نظر نمی‌رسد که این واقعیت که دیگر امتحان درسی در ریاضیات برگزار نمی‌شود، اشتیاق کسی را برای مطالعه تضعیف کند. البته می توان در آینده آزمون های درسی را سازماندهی کرد، اما فقط به معنای تمرینی مناسب، نه به معنای ارزشیابی.

در آزمایش تدریس، دوره به 5 بخش تقسیم می شود و در پایان هر بخش یک آزمون آنلاین بر اساس خود ارزیابی وجود دارد (به سری اسلایدها مراجعه کنید). آزمون آنلاین با ابزار تست اجرا شد، اما می توان از سایر ابزارهای تست جایگزین نیز استفاده کرد. از خودارزیابی استفاده می شود زیرا هدف علاوه بر یادگیری ریاضیات، تقویت خودشناسی دانش آموزان و آموزش آنها برای ارزیابی اثربخشی عادات مطالعه خود است (ارزیابی یک  مهارت سطح بالاتر در طبقه بندی بلوم است ). استفاده از خودارزیابی همچنین تضمین می کند که حجم کار معلم به طور غیرمنطقی زیاد نمی شود، بلکه خود دانش آموزان برای یادگیری خود تلاش می کنند.

دانش‌آموزان یک دفترچه خاطرات مسیر یادگیری در اندازه A5 دارند که روی دفترچه‌هایشان چسبانده شده است (به سری اسلایدها مراجعه کنید یا خودتان آن را از این لینک دانلود کنید )، که عمدتاً فعالیت‌های آنها را راهنمایی می‌کند. آنها خودشان وظایفی را که انجام داده اند و نتایج آزمون های میان دوره ای را در لیست وظایف علامت گذاری می کنند. دانش آموزان احساس استقلال و مالکیت یادگیری خود را حفظ می کنند و معلم مجبور نیست دائماً برای بررسی نتایج آزمون به رایانه مراجعه کند. معلم می تواند پیشرفت و عملکرد فردی هر دانش آموز را در آزمون های میان ترم مستقیماً از دفترچه یادداشت دانش آموز نظارت کند، در حالی که معلم به او آموزش و راهنمایی شخصی می دهد.

 

شروع آزمایش تدریس به سرعت پیش رفت، زیرا تعداد کمی از دانش آموزان در هفته اول به بخش 3/5 پیشرفت کردند. به نظر می‌رسد سرعت پیشرفت خودم همیشه انگیزه دانش‌آموزان را برای مطالعه افزایش می‌دهد، اما آزمون‌های میان‌ترم خودارزیابی شده نیز حس بازیگوشی را در مطالعه به ارمغان آورده است، زیرا بسیاری از دانش‌آموزان با تلفن همراه در دست، مشتاق انجام تست‌های میان ترم هستند. در طول درس آنها فعال هستند، صحبت می کنند، فکر می کنند و جدی تلاش می کنند. با پیشرفت آزمایش تدریس، بیشتر گزارش خواهم داد.

 

استفاده از هکرها در حمایت از تغییر

به معنای معلم و توسعه‌دهنده روش‌های تدریس است که به دنبال نقاط ضعف سیستم آموزشی فعلی و فرهنگ تدریس ما می‌گردد و به جای آن شیوه‌هایی را توسعه می‌دهد که بهتر عمل کنند. با هدف بهبود و منطقی کردن عملکرد سیستم مدرسه را از درون هک می کند.

 

چندین توسعه دهنده آموزشی در فنلاند وجود دارند که کارهای بزرگی انجام می دهند، اما آنها به تنهایی برای یک تغییر بزرگتر کافی نیستند. انقلاب در فرهنگ آموزش هم مستلزم همکاری باز بین همه معلمان و هم حمایت و کمک والدین در تربیت فرزندان است. علاوه بر این، همه کسانی که در زمینه تدریس کار نمی کنند باید درک کنند که معلمان فنلاندی بسیار حرفه ای و وظیفه شناس هستند و واقعاً سعی می کنند هر روز بهترین کار خود را به نفع کودکان و جوانان انجام دهند. آنها باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرند و معلمی که در حال رشد مهارت های تدریس خود است باید صبور باشد. توسعه مهارت‌های حرفه‌ای فرآیندی زمان‌بر است، جایی که حمایت و تشویق نزدیک‌ترین افراد به شما مهم است. باید در نظر داشت که ضعف های موجود در فرهنگ تدریس، تقصیر معلمان نیست، حتی اگر ناخواسته آنها را حفظ کنند.

 

ارزشیابی سال اول تحصیلی

ارزشیابی دانش آموزان پایه هفتم در پایان سال تحصیلی انجام شد و در ارزشیابی بر کار کلاسی و نگرش تاکید داشتیم. برای بسیاری، نمره کمتر از نمره ای بود که تنها بر اساس مهارت های آزمون داده می شد. یکی در آخرین کلاس از خواب بیدار شد و تصمیم گرفت 17 کار از دست رفته را انجام دهد (بعضی از آنها به عنوان تکلیف باقی مانده بودند، اما کاسیل قصد نداشت به آنها ادامه دهد).

 

اکثر آنها نقد کار ساعتی را به طور واقعی درک کردند و فهمیدند که نمره برای چه چیزی است و چگونه آن را در پاییز آینده برطرف کنند. یک فریاد دیده شد، نقاشی بهتر از آن نمی شد. این سه معلم با هم توانستند خیلی راحت ارزیابی را انجام دهند، با اینکه در طول سال فقط دو آزمون برگزار کرده بودیم.

 

در پاییز از همان جایی که در بهار متوقف کردیم ادامه می دهیم

ما با روحیه خوب به تعطیلات تابستانی رفتیم و منتظریم که سال تحصیلی هم اکنون شروع شود: پایه و اساس درست است. با همه، در ماه آگوست با کسرها و درصدها شروع می کنیم، سپس حل معادلات و چند جمله ای ها را عمیق تر می کنیم. در هندسه ابتدا تا انتهای بقیه موارد را ادامه می دهیم و سپس به بررسی هندسه مثلث ها می پردازیم.

 

در طول تابستان باید از قبل کارها را از بین کتاب ها انتخاب کنید، مخصوصاً کارهای تحقیقاتی یا تمرینات با تجهیزات. اگر کسی یک تست سریع خوب برای محاسبه و حتی درک کسری دارد، خوشحال می شویم که آن را دریافت کنیم. با این حال، بسیاری در حال حاضر آنها را به خوبی از دوران دبستان می شناسند، بیایید ادامه دهیم!

 

تنوع و آزادی انتخاب دانشجویان را خوشحال می کند

دانش آموزان این را معنادار یافته اند که می توانند وظایف خود را در کلاس انتخاب کنند. گاهی اوقات انجام وظایف در یک کتاب و گاهی اوقات تحقیق در مورد چیزی با ابزار یا حتی انجام یک بازی مناسب خوب است. دانش آموزان نیز از تکالیف آنلاین بسیار خوششان می آید، فقط دستگاه ها مشکل دارند. حداقل هنوز هرکسی خودش را ندارد.

 

در سال اول تحصیلی، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هنوز نسبتاً یکنواخت بوده است، اما انتظار داریم در پایه هشتم پراکندگی بیشتری داشته باشیم. دیدن اینکه چگونه پیش می رود هیجان انگیز است و ما در مورد تجربیات آینده دوباره در گزارش خواهیم داد.

با خواندن داستان هایی که معلمان درباره تجربیات خود برای من ارسال کردند، متوجه شدم که برخی از مشاهدات معلمان مرتباً تکرار می شود.

 

دانش آموزان در مورد ریاضیات هیجان زده می شوند و به طور قابل توجهی بیشتر از قبل انگیزه تمرین و محاسبه را پیدا می کنند.

نمرات در مقایسه با گروه کنترل که توسط همان معلم تدریس می شود، اندکی یا متوسط ​​بهبود می یابد.

احساس اضطرار هم از دانش آموزان و هم از معلم ناپدید می شود.

علاوه بر اینها به یک نکته جالب توجه کردم که ارزش بررسی دارد. اکثریت اندکی از معلمان با هیجان گزارش دادند که همه یا تقریباً همه دانش آموزان از روش تدریس جدید خوششان می آید و قطعاً می خواهند در دوره های بعدی خود نیز به همین روش ادامه دهند. به همین ترتیب، اقلیت کمی از معلمان به من گزارش دادند که تقریباً نیمی از دانش‌آموزان در مورد این روش هیجان‌زده بودند و اظهار داشتند که علاقه آنها به ریاضیات به سطح جدیدی رسیده است، اما نیمی از دانش‌آموزان از روش جدید خوششان نمی‌آید. می خواهم به روش قدیمی معلمان بازگردم. چه عواملی منجر به این خلق و خوی دوگانه می شود؟

سوالات تحقیق من به شرح زیر است:

 در حالی که نتیجه این است که تقریباً همه دانش آموزان در مورد ریاضی هیجان زده می شوند و می خواهند در دروس بعدی نیز همین روش را ادامه دهند، معلم چگونه روش تدریس جدیدی را معرفی می کند و چگونه عمل می کند؟

معلم چگونه روش تدریس را اعمال می کند، در حالی که پس از پایان دوره، نیمی از دانش آموزان قطعاً می خواهند به روش جدید ادامه دهند و نیمی از دانش آموزان می خواهند به روش قبلی برگردند؟

جالب است بدانیم که آیا در هر دو موقعیت عوامل متحد کننده وجود دارد (عوامل بیرونی مستقل از معلم یا عوامل وابسته به عملکرد معلم) که منجر به هر یک از نتایج می شود. با کمک این تحقیق، معلمان اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه «درست» عمل کردن به دست می‌آوردند، به طوری که تقریباً همه دانش‌آموزان برای مطالعه ریاضی انگیزه پیدا می‌کردند و از تدریسی که می‌گرفتند راضی بودند.

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

کلیه حقوق مربوط به کارنامه خرد می باشد و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است