خودآموزی یا کلاس و معلم خصوصی کدامیک بهتر است؟

بررسی تخصصی مزایا و معایب خودآموزی نسبت به تدریس خصوصی حضوری

 معمولا برای آموزش یک مطلب جدید،دو روش کلی وجود دارد،یکی آموزش به صورت خودآموز و دیگری استفاده از یک دبیر مجرب و خوب در یک کلاس خصوصی یا کلاس گروهی.

معمولا خودآموزی در افرادی که سنشان بالای 20سال است روشی خوب و منطقی است اما در خصوص سنین پایینتر،خودآموزی کمی دشوار است و استفاده از استاد و کلاس در این رنج سنی پیشنهاد میگردد

اگر به افراد موفق در حوزه های آموزشی همچون زبان خارجی یا کامپیوتر یا…. نگاه دقیقی داشته باشیم، مشاهده میکنیم که تعداد زیادی از این افراد بدون آنکه از کلاس خاصی استفاده کرده باشند به صورت خود آموز این دانش ها را یاد گرفته اند.همه ما در اطراف خود چنین کسانی را که بدون کلاس و معلم خصوصی و هزینه کردن برای تدریس خصوصی فقط و فقط با تکیه بر خودآموزی، دانشی را فراگرفته اند مشاهده میکنیم.حال سوال اینست کدام سبک آموزشی بهتر است؟ برای خود یا فرزندانمان کدام روش را انتخاب کنیم؟ پاسخ ساده نیست زیرا عواملی چون سن و سال و روحیات افراد و میزان سواد علمی آنها در این انتخاب بسیار مهم است، مثلا کودکی 6ساله که میحواهد زبان خارجی جدیدی یاد بگیرد، نیاز به تدریس خصوصی و کلاس خصوصی دارد و خودآموزی چاره کار نیست، ولی تصور کنید پدر کودک فردی 35 ساله و تحصیلکرده است، در حالت دوم احتما این فرد با خرید چند بسته کمک آموزشی میتوتند بستر خودآموری را فراهم کند، اما موضوع دیگر در انتخاب سبک آموزشی مساله زمان است.حال همان پدر در مثال قبلی را در نظر بگیرید ولی اینبار به علت مهاجرت تنها 4 ماه وقت دارد که زبانی جدید را یاد بگیرد، در این مثال اگرچه فرد قدرت خودآموزی را دارد ولی از معلم خصوصی و تدریس خصوصی به عنوان کاتالیزر برای سرعت دادن به امر آموزش استفاده میکند. یادر مثالی دیگر، فردی هم زمان کافی دراختیار دارد و هم سواد و سن کافی، ولی انگیزه های لازم برای پیشبرد خودآموزی را ندارد.بنابراین در خصوص این فرد نیز تدریس خصوصی و معلم خصوصی و دبیر خصوصی بر آموزش از طریق خودآموزی ارجحیت دارد.

مزایا و معایت آموزش آنلاین در مقایسه با آموزش حضوری  را از این مقاله بخوانید

خودآموزی در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب تر و محبوب تر برای درگیر کردن دانش آموزان با آنچه در کلاس می آموزند. دانش‌آموزان توانایی دسترسی به منابع زیادی را دارند که اکنون، یادگیری می‌تواند در هر مکان و هر زمان اتفاق بیفتد – نه فقط در کلاس درس.

مطالعه خود چیست؟

خودآموزی یک روش یادگیری است که در آن دانش آموزان مطالعه خود را انجام می دهند – خارج از کلاس و بدون نظارت مستقیم. از آنجایی که دانش‌آموزان می‌توانند آنچه (و چگونه) یاد می‌گیرند کنترل کنند، خودآموزی می‌تواند روش بسیار ارزشمندی برای بسیاری از دانش‌آموزان برای یادگیری باشد.

خودآموزی و یادگیری سنتی در کلاس را می توان با هم استفاده کرد تا به کودک شما کمک کند تا از تجربه یادگیری خود بیشترین بهره را ببرد. این روش‌ها با هم به دانش‌آموزان کمک می‌کنند اطلاعات را بهتر یاد بگیرند و حفظ کنند و به تقویت درک، نمرات و انگیزه کمک کنند.

اهمیت خودآموزی

خودآموزی روشی عالی است که دانش‌آموزان می‌توانند از آن برای افزایش تجربه یادگیری خود استفاده کنند، چه در حال مطالعه برای یک دوره باشند و چه در مورد یک موضوع برای سرگرمی یاد بگیرند.

با استفاده از خودآموزی، دانش‌آموزان می‌توانند فراتر از یادگیری آنچه که کتاب‌های درسی و مربیان کلاس به آنها می‌آموزند فراتر بروند. با تمرین خودآموزی، آنها تشویق می شوند تا موضوعات مورد علاقه خود را بیشتر بررسی کنند و در نتیجه مهارت های مطالعه قوی تری را توسعه دهند.

یکی از مزایای اصلی خودآموزی این است که دانش آموزان می توانند بر یادگیری خود کنترل داشته باشند. و هنگامی که دانش آموزان کنترل داشته باشند، حتی بیشتر به یادگیری علاقه مند می شوند.

فواید خودآموزی برای دانش آموزان

  1. دانش آموزان موثرتر یاد می گیرند. بررسی یک موضوع به تنهایی فرزند شما را تشویق می کند تا فعالانه با اطلاعات درگیر شود. خودآموزان قادرند در مورد موضوعات عمیق تر فکر کنند و بین آنچه می آموزند ارتباط برقرار کنند. و وقتی دانش‌آموزان درگیر (و هیجان‌زده) چیزی هستند که می‌آموزند، بهتر می‌توانند آن را به خاطر بسپارند.

خودآموزی همچنین به ایجاد مهارت‌های مطالعه کمک می‌کند که فرزندتان می‌تواند از آن برای کشف موضوعات جدید یا مقابله با تکالیف چالش‌برانگیز مدرسه استفاده کند.

  1. دانش آموزان در مورد موضوعاتی که مطالعه می کنند اطلاعات بیشتری کسب می کنند. خودآموزی همه چیز در مورد جستجوی اطلاعات جدید در مورد موضوعی است که فرزند شما به آن علاقه دارد. جستجوی این اطلاعات به خودی خود به دانش آموزان فرصتی می دهد تا درباره آن موضوع بیشتر بیاموزند (به جای آنچه که در کلاس به آنها آموزش داده می شود).
  2. می تواند عزت نفس دانش آموزان را تقویت کند. همانطور که دانش آموزان بیشتر به مطالعه خود می پردازند، بسیاری یادگیرندگان با اعتماد به نفس بیشتری می شوند. آن‌ها می‌توانند خود را فردی مستقل ببینند که می‌تواند چیزهای جدیدی بیاموزد بدون اینکه کسی به آنها کمک کند. این می تواند انگیزه بزرگی برای دانش آموزان باشد.
  3. دانش آموزان می توانند با سرعت خود یاد بگیرند. خودآموزی به دانش آموزان اجازه می دهد تا یادگیری را با سرعت خودشان پیش ببرند و بر زمینه هایی تمرکز کنند که بیشتر به آنها علاقه دارند (یا می خواهند کمی بهتر بفهمند). این به کاهش احساس سرخوردگی، اضطراب یا کسالتی که دانش آموزان ممکن است در یک محیط کلاس با آن دست و پنجه نرم کنند، کمک می کند.
  4. کنجکاوی را تشویق می کند. کنجکاوی یکی از بزرگترین (و اغلب نادیده گرفته می شود) قطعات انگیزشی دانش آموزان برای یادگیری است. وقتی دانش‌آموزان با چیزی که یاد می‌گیرند درگیر نباشند، اطلاعات کمتری را جذب می‌کنند. آنها به جای اینکه بفهمند برای حفظ کردن مطالعه می کنند. خودآموزی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد چیزی را انتخاب کنند که به آن علاقه دارند و برای یادگیری آن هیجان‌زده هستند، که منجر به تجربه یادگیری مؤثرتری می‌شود.

به کودک خود کمک کنید تا به یک خودآموز مؤثر تبدیل شود

  1. منابعی را در مورد موضوع پیدا کنید. به فرزندتان کمک کنید تا منابعی را جستجو کند که اطلاعات بیشتری را در مورد موضوعی که در مورد آن می‌آموزد فراهم کند. کتاب‌ها، مقالات و فیلم‌های آموزشی همگی راه‌های بسیار مؤثری برای افزایش درک او از مفاهیم جدید هستند.
  2. در مورد آنچه فرزندتان در حال یادگیری است صحبت کنید. با فرزندتان در مورد چیزهایی که در حال یادگیری است و اینکه کودک شما در مورد کدام موضوعات بیشتر هیجان زده است، گفتگو کنید. صحبت کردن در مورد چیزهایی که او می آموزد، راهی عالی برای کودک شما برای تقویت درک و انگیزه برای یادگیری (و به اشتراک گذاشتن!) بیشتر است.
  3. از روش های مختلف مطالعه استفاده کنید. هر دانش آموزی روش مطالعه ترجیحی خود را دارد و زمانی که خود مطالعه می کند تفاوتی ندارد. نکته مهم در مورد خودآموزی این است که فرزند شما می تواند بهترین را برای او انتخاب کند. فرزندتان را تشویق کنید تا تکنیک‌های مختلف مطالعه را امتحان کند، مانند خواندن کتاب، تماشای فیلم، ایجاد نقشه‌های ذهنی یا فعالیت‌های دیگری که به پردازش اطلاعات کمک می‌کند.
  4. ابزار مورد نیاز را داشته باشید. آماده بودن راز شماره یک تبدیل شدن به یک خودآموز عالی است. اطمینان حاصل کنید که کودک شما تمام ابزارهای مطالعه مورد نیاز برای استفاده حداکثری از هر جلسه خودآموزی را دارد. ابزارهایی که کودک شما برای مؤثرترین جلسه خودآموزی به آن نیاز دارد عبارتند از:

خلاصه کلام آنکه:

برای انتخاب سبک آموزش فرمول خاصی وجود ندارد و باید با توجه به سن و روحیات فرد یادگیرنده و میزان تحصیلات و مقدار زمان در اختیار و نیز با توجه به شدت تخصصی بودن موضوع تصمیم بگیریم که از کلاس های خصوصی و دبیر خصوصی و معلم خصوصی استفاده کنیم یا به سمت خود آموزی برویم .      

تگ ها: , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

کلیه حقوق مربوط به کارنامه خرد می باشد و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است